Uitgebreid(er) verslag van Cuba en mooi filmpje - Reisverslag uit Havana, Cuba van Bas en Lisanne Coenen - de Weert - WaarBenJij.nu Uitgebreid(er) verslag van Cuba en mooi filmpje - Reisverslag uit Havana, Cuba van Bas en Lisanne Coenen - de Weert - WaarBenJij.nu

Uitgebreid(er) verslag van Cuba en mooi filmpje

Door: Lisanne en Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Lisanne

27 Augustus 2015 | Cuba, Havana

Dag lieve leesvinkjes van ons,

Wat fijn dat jullie, ondanks de radiostilte, de moeite nemen om dit verhaal over Cuba te lezen, al helemaal naar de chaotische Cubaanse update van de vorige keer. Wij zijn dus terug, althans, we genieten onze laatste uren in het (iets minder dan Cuba) exotische Guadalajara en vliegen morgen terug naar Nederland waar we als het goed is om 18:00 uur landen (ofja, eigenlijk in België). We zouden decennia lang kunnen typen over alles wat we hebben ervaren, over alle verschillende prikkels die binnen zijn gekomen en ook over hoe wij inmiddels bruine negerbroer en negerzus zijn geworden (valt eigenlijk best mee, het was té warm om de zon te aanbidden).

De volgende reis door Cuba hebben wij, heel kort samengevat, gedaan:
We kwamen aan in HAVANA, waarna we al na een halve dag doorgingen naar VALLE VIÑALES waar we ruim 2,5 dagen verbleven, vanuit daar keerden we weer terug voor vier dagen HAVANA. Na deze indrukwekkende stad reisden we door naar PLAYA LARGA waar we gedoken hebben en weer door trokken naar CIENFUEGOS. Hier verbleven we maar twee halve dagen en gingen door naar EL NICHO, een prachtig natuurpark met vele watervallen en dergelijke (zie video: https://www.youtube.com/watch?v=ASbhIexMRGc). Vanuit dit park gingen we door naar de prachtige stad Trinidad, waar we ruim twee dagen verbleven en de reis voortzetten (een lekker lange busreis van ruim 12 uur) naar SANTIAGO DE CUBA. Na een dag stad en een dag natuur vonden we het tijd om door te reizen naar BARACOA, een verrassend stadje gelegen tussen prachtige natuur. Vanuit hier gingen we, via GUANTÁNAMO en SANTIAGO DE CUBA, terug met een verschrikkelijke, doch prettig goedkope, locals ‘bus’ naar VARADERO; men zegt het mooiste strand van heel Cuba. Na een nacht en dag op het strand door te hebben gebracht namen we nog een dagje de tijd in HAVANA om vanuit hier weer terug te vliegen (wederom via PANAMA) nar Guadalajara.

Na deze compacte route-aanduiding is het tijd om wat dingen uit onze reis nader toe te lichten, wederom proberen we het zo kort mogelijk te houden om jullie aandacht niet te verliezen (bijvoorbeeld door onzinnigheden zoals deze zin).

De steden
Hierin vind je de geweldige cultuur (waar we nog meer over zullen uitweiden) in zijn volle glorie terug. De mooiste stad was toch wel echt Havana (met zijn oneindigheid aan mooie gebouwen, interessante straten, zonovergoten pleinen en enorme charme), maar ook Trinidad (met een sfeer alsof je 50 jaar terug in de tijd gaat en lieve, schattige en kleurrijke straatjes) scoorden erg hoog in ons enthousiasme. Santiago de Cuba was Lisanne een beetje tegengevallen, hoewel Bas er al niet al te veel van had verwacht, desalniettemin hebben we er leuke dagen gehad en mooie dingen gezien. Ook overigens Panama mag niet aan dit lijstje ontbreken, wat een bijzondere stad. De nieuwe hoogbouw vervloekt de mooie kustlijn, hoewel het ook wel weer een aardig aanblik kan geven als je ervan houdt en de natuur om de stad heen is niet lelijk!

De natuur
Onze eerste aanraking met de Cubaanse natuur was toch wel in Valle de Viñales, waar een vrij vlak landschap werd afgewisseld door prachtige ronde bergen. De vele palmbonen, tabaksvelden (waar wij onze echte heerlijke verse sigaren hebben gekocht van de producent (een oud mannetje op paard), het mooie kristalheldere (ahum) zwembad van onze camping en het echte plattelandsleven van de Cubaan maakte het een geweldige eerste bestemming. De tweede keer natuur (behalve een mooi strand nabij Havana) vonden we terug in Playa Larga, een plek die in het weekend overstroomd wordt door de Cubanen zelf maar die een rijke geschiedenis (gevechten tijdens de revolutie) en prachte koraalriffen (waar wij hebben gedoken om de drukte van de Cubanen te ontvluchten, natuurlijk was het ook gewoon erg leuk om te gaan duiken) en zeeën te bieden heeft. Daarna El Nicho, wauw, dat was gaaf! We verbleven op een ‘camping’, midden in het park waar verder niemand was, dat betekent dus een heel maf filmpje en een park vol watervallen, jungle en natuurlijke zwembaden voor ons alleen! De volgende natuur trotseerden we weer op de fiets, waar we door Valle de los Ingenios knalde en een geweldig watertje tegenkwamen. Ook gingen we ’s middags nog door naar Playa Ancon, een schiereiland vol mooie stranden, waar wij ’s nachts onze tent hadden neergeknald. Vervolgens was Baracoa eigenlijk een groot natuurgenot, waar we wederom op de fiets genoten van de kustweg en ook wandelend vonden wij, onder leiding van een veel te dure gids, een mooi zwembadje in een grot en een prachte natuur. Als laatste mag Varadero niet ontbreken voor zijn werkelijk prachtige, maar veels te veel door toeristen ontdekte, strand. Een maagdelijk wit strand met de zeekleuren die daar vanzelfsprekend bijhoren, ongelooflijk blauw…

De cultuur
Tja, moeilijk te ontkennen dat de oude Amerikaanse auto’s hier een grote rol in spelen, maar vooral ook het buitenleven van de Cubanen die lekker buiten het huis zitten te domino spelen (ook oude mannetjes), kinderen en jongeren knikkerend vol passie en oude vrouwtjes ook gewoon lekker niks doen op hun schommelstoel of gewoon hun voordeuringang. Het carnaval wat we in Havana hebben meegemaakt was natuurlijk ook een goed voorbeeld van de muziekliefde, dans wat in ieders genen zit (je ziet het aan de reggeaton (vooral hoerig met je kont schudden) bewegingen van de vijfjarige meisjes en zelfs af en toe jongetjes) en gezellig gefeest. Ook geven Cubanen nooit op als ze iets beloofd hebben, te pas of te onpas, en proberen ze graag een centje uit de toeristen te smeken, maar is het vooral een erg hartelijk volkje. Alles is daar tranquilo en zijn ze gemiddeld genomen erg relaxed, al zijn ze wel over het algemeen écht heel arm en hebben ze niet extreem veel vrijheid in het doen en laten van hun dingen.

Extra
Zin in meer? Vraag het ons persoonlijk en kom gezellig met ons een Cubaanse sigaar roken om de verhalen van ons aan te horen en eventueel een uitgebreide fotoreportage te zien. Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar jullie verhalen van de vakanties allemaal!

Heel veel liefs en bedankt weer voor het lezen.

PS. Dit zal in principe ons laatste blog zijn, maar misschien dat we jullie nog wel wat laten weten zodra we uitslag hebben over onze bezigheden in Mexico.

• 01 September 2015 - 14:04

Cin:

Bedankt voor al jullie prachtige verhalen. Ik heb steeds genoten!
    Kom natuurlijk graag nog veeeel meer foto's kijken.
    Zijn jullie nu weer veilig thuis?
    Liefs, Cindy

• 02 September 2015 - 08:24

Bas En Lisanne Coenen - De Weert:

Hee Cin,

Wat leuk om van je te horen, kom vooral een keertje langs om álles te bekijken natuurlijk!
    Wij zijn sinds vrijdagavond inderdaad weer veilig thuis en Lisanne is sinds gisteren zelfs al aan de Bachelor opdracht begonnen, waar ik maandag pas mee van start ga, dus we komen eigenlijk alweer helemaal in ons oude/normale ritme.