La primera semana de trabajo - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Bas en Lisanne Coenen - de Weert - WaarBenJij.nu La primera semana de trabajo - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Bas en Lisanne Coenen - de Weert - WaarBenJij.nu

La primera semana de trabajo

Blijf op de hoogte en volg Bas en Lisanne

10 Mei 2015 | Mexico, Guadalajara

Welke groente heeft de bite van een knapperig boontje, de smaak van een limoen en de (binnen)structuur van groene, kleverige snot? (Raden mag, foto is hint, antwoord volgt later...)

Afgelopen week is het echte werk hier begonnen. Lange, warme kantoordagen waar al veel werk is geleverd. Telkens als eerste op kantoor (9 uur - half 10) en de rest druppelt gaandeweg de morgen wel een keer binnen. Maandagavond was er plotseling nog een leuk salsaconcert dicht bij ons huis in de buurt. De straat werd gewoon afgezet en de hele straat, van jong tot oud, van zakenlui tot arbeiders, was de salsa aan het dansen. Heel leuk om te zien! Langzamerhand hebben de locals ons al zoveel van de beste plekjes laten zien, dat wij het aanspreekpunt voor de tips worden voor reizigers in het hostel.
Vrijdagavond was een iets noemenswaardigere werkdag. We begonnen met een presentatie over de Universiteit van Twente bij een private universiteit hier in Guadalajara. Wat een ongelooflijk mooie campus, met veel groen, veel ruimte en mooie vogels. Ook de studenten waren erg enthousiast en geïnteresseerd in de presentatie en waren zelfs benieuwd naar de opdracht die wij hier uitvoeren, super leuke ervaring dus! Vervolgens zijn we weer eventjes hard aan de slag gegaan en werden we opgehaald om een rondje door de stad te maken, om zo het watermanagement van Guadalajara te begrijpen.
Nou ja...watermanagement, was het dat maar! Duurzaamheid is hier ver te zoeken, niet alleen op het gebied van water, maar ook van het overmatig gebruik van zakjes en de buiten proportie grote auto's. Het is tergend om te zien hoe weinig men hier geeft om de wereld en de ondergang hiervan, maar dit geeft ook weer meteen een goed gevoel om een steentje bij te dragen aan de redding hiervan! Daarbij komt Nederland toch weer een stukje hoger in het vaandel te staan en voelen wij ons gezegend dat wij een zo'n schone en relatief bewuste maatschappij (al valt er natuurlijk altijd nog veel te verbeteren: minder plastic tasjes, verspil geen water, energie of gas, gooi geen eten weg, eet niet onnodig veel (daar word je ook nog eens dik van: maak je niet dik, dun is de moduuuhh!!) (Lisannes toevoeging: eet niet te veel vlees: hier twijfelt Bas nog over), neem vaker de fiets, koop niet teveel (door onderbetaalde kinderen in vervallen gebouwen) kleren en respecteer de natuur en elkaar) opgegroeid zijn en leven.
Na een mooi huisfeestje op vrijdagavond (feestjes geven in deze villa was verboden, maar 5 DJ's zonder geluidsgrenzen en 120 bezoekers, die vergezeld waren door ongeveer 120 flessen Tequila van ongeveer 3 euro per fles (gezonde tequila van 100% Agave, dus heel gezond!!) is dan weer geen probleem) waren we blij dat we zaterdag konden chillen aan het zwembad (Dit was echter meer om bij te komen van onze burgerweek dan dat we brak waren, we hebben nou eenmaal sterke levers!) en mooie videoboodschappen voor onze moeders konden maken. Zo stoomden we ons klaar voor een zogenoemde 'welcome party para Hollandas y Mexicanos', georganiseerd door ons bedrijf, IITAAC. Wat een feest..................hadden wij verwacht...... Na een betoog om jezelf 'voor te stellen' in het Spaans van daadwerkelijk ieder individu, waren we na drie uur vrij om te gaan, een soort vergadering op zaterdagavond dus (het reglement werd namelijk, volledig in stijl, nog eventjes benadrukt), joepie. Gelukkig konden we nog even wat mooie straatkunst meepakken op de terugweg en hebben we vanochtend weer genoten van de autovrije zones, meegedanst met een clubje dansers langs de straat, gekkigheden gezien en weer veel liefdadigheid beleefd. Nu maken we ons klaar voor een zakelijk tripje naar Colima, waar we vannacht blijven slapen en morgen een voorlichting zullen geven.
Kortom, wat hebben we deze week geleerd? Ga goed met de wereld om, houd rekening met het milieu en ga met respect met elkaars kostbare tijd om!

Hasta la historia entrante <3

• 11 Mei 2015 - 13:02

Emma:

Zijn het geconcerveerde groene pepers? ik ben zo benieuwd!
    Ik vind het heel leuk om iedere week te lezen wat jullie mee maken! En wat een vies slootje bij de foto's! is alles zo? Ik kijk al weer uit naar het volgende stukje :)
    Doeidoei!

• 12 Mei 2015 - 15:43

Simone:

Wat een heerlijke eco/duurzaamheids reclame maken jullie ondertussen, yesssss! (En wat hebben jullie weer veel meegemaakt). Zijn het rupsen vermomd als groente? Meer insecten eten is trouwens ook een goed voornemen, daar zijn er genoeg van, om over de hoeveelheid eiwitten nog niet te spreken:)